Základní škola Janského v projektu Pohyb a výživa 

Základní škola Janského je jednou ze 32 základních škol, které se účastní projektu Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků základních škol, kterému jednoduše říkáme Pohyb a výživa.

Na pilotních školách se bude ověřovat metodika, kterou bychom chtěli zvýšit výživovou i pohybovou gramotnost a tím zlepšit stravovací i pohybové návyky žáků.

Učitelé se na projekt připravovali již v průběhu minulého školního roku a zejména pak o prázdninách.

Tato škola mě velice mile překvapila svým pozitivním přístupem, snad ani jednou jsem neslyšela větu, která by začínala souslovím To nejdeba naopak, zde se vše zkouší a rozumně přizpůsobuje možnostem školy.

Upřímně jsem sama ideou projektu nadšena a věřím jí, jen ve mě dřímala obava, zda dokážu svůj entuziasmus předat dál. Nicméně v kolektivu, kde jsou lidé zvyklí pozitivně přistupovat k řešení problémů, to šlo samo.

Důkazem toho byly hned první třídní schůzky, které byly spojeny s přednáškou o výživě, po níž ve školní jídelně následovala soutěžní ochutnávka různých zdravých pomazánek. Pomazánky, jako příklady možných svačin, připravovaly samy děti za pomoci kuchařek, třídních učitelek a vychovatelek. Recepty doplnily vlastnoručně malovanými obrázky zeleniny. Samy byly překvapeny, jak dobře chutnají pomazánky i třeba z ne příliš oblíbeného celeru, když se doplní např. ananasem. Ve školní jídelně byly pro rodiče na ukázku připraveny i svačinové boxíky, aby si dobře představili, z čeho se nutričně vyvážená svačina má skládat. Příjemnou atmosféru večera doplnily i ukázky pokrmů, které u nás nejsou ještě tak běžné, ale do stravy dětí neodmyslitelně patří. Konkrétně děti i rodiče mohli ochutnat jáhly s kapiemi, jáhly nasladko, cizrnovou polévku, pyré z červené čočky a zeleninový salát s pohankou. Byl to krásný příklad toho, že i zdravé jídlo může být velice chutné.

Sama školní jídelna v průběhu prázdnin změnila svůj jídelníček a snaží se vařit dle Doporučené pestrosti. V jídelníčku je více zeleniny, obilovin a luštěnin a pokusili jsme se jídelníček sestavit tak, aby i při všech možnostech volby byl stále pestrý.

Obrovskou pochvalu mají děti, které svými učitelkami byly natolik dobře motivovány, že ze dne na den vyměnily svá sladká pití za obyčejnou neslazenou vodu.

Nezbývá mi zde než celému kolektivu školy a dětem i rodičům poděkovat za krásný a příkladný vstup do projektu. Moc se těším na další spolupráci a držím pěstí, aby se idea projektu i po ukončení pokusného ověřování stala přirozenou součástí školy.

 

Mgr. Alexandra Košťálová

Lektorka pro výživu v projektu POP PaV