Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence
Pracovníci :
Výchovný poradce: Mgr. Monika Linhartová: m.lin@email.cz
Speciální pedagog: Mgr. Barbora Vilímková: b.vilimkova@zs-janskeho.cz
Školní metodik prevence: Mgr. Karla Krištofová: k.kristofova@zs-janskeho.cz
Konzultace na základě předchozí domluvy prostřednictvím emailu
Cíle:
• poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
• sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
• prevenci školní neúspěšnosti,
• kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
• podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
• podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
• průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
• včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
• předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
• průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
• metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům
• spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
• spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
Činnosti:
- poskytnutí krizové intervence dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci;
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
- reedukace dětí s SPU
- evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
- práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
- anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (výskyt sociálně patologických jevů, vztah žáků k vyučovacím předmětům apod.) a konzultování zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili;
- opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
- opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
- preventivní programy pro žáky
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována. Přístup k dokumentaci o dítěti mají pouze rodiče (popř. děti).